Distributieriem

Wat doet de distributieriem en hoe merk ik wanneer die moet worden vervangen? En wat als de distributieriem breekt?

De krukas van de motor drijft door middel van de distributieriem de bovenliggende nokkenas aan. Soms wordt tegelijkertijd ook de dieselinspuitpomp aangedreven. Het is een getande riem die in principe niet kan doorslippen op de tandwielen van de krukas en nokkenas. Dat is heel belangrijk omdat de nokkenas de kleppen precies op tijd moet openen voor het goed functioneren van de motor. 

Hoe merk ik dat mijn distributieriem moet worden vervangen?

Als alles goed gaat, merk je er niets van. Het is een onderdeel dat preventief wordt vervangen bij een bepaalde kilometerstand, bijvoorbeeld bij 120.000 of 150.000 km. Wanneer het precies moet gebeuren, staat in het instructieboekje of het onderhoudsschema van de auto. Sommige garages adviseren de riem al eerder te vervangen om het risico op breken te verkleinen. Hoezo? De autofabrikant bouwt toch een veilige marge in bij het bepalen van de vervangingstermijn? Ja wel, maar als je weinig km’s rijdt, kan de riem uitdrogen voordat hij volgens de kilometerteller aan vervanging toe is. Ook bij auto’s die veel stadskilometers rijden, slijt de riem harder dan de kilometerstand doet vermoeden. Sommige merken houden hier rekening mee in de onderhoudsschema’s.

Wat als hij breekt?

Er kunnen twee dingen misgaan met de distributieriem: hij kan breken of door-slippen. Als hij breekt, loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er motor-schade ontstaan doordat een van de zuigers tegen een geopende klep aanstoot. Dan kan reparatie een dure grap worden. Als de riem is doorgeslipt, merk je dat doordat de motor slecht of helemaal niet meer loopt. Door de jaren heen is de kwaliteit van de materialen sterk verbeterd. Een distributieriem breekt tegenwoordig zelden uit zichzelf, meestal doordat er plotseling veel kracht op komt te staan. Bijvoorbeeld als er een ander onderdeel is dat vastloopt. Wel slijten de tanden na verloop iets af, waardoor doorslippen wel voor kan komen. Ook als de riem onvoldoende op spanning staat, kan hij gaan doorslippen. 

Dat gebeurt normaal gesproken in het onderhoudsboekje en vaak plakt men ook een sticker met de km-stand ergens in de motorruimte. Het is handig ook de factuur van de garage te bewaren.

Wat kost het?

Een distributieriem is ’n precisieonderdeel. Het moet vaak 100.000 km of meer mee kunnen gaan. Dan ga je geen risico nemen en een goedkoop onderdeel van ’n onbekend merk laten monteren. De prijs van de riem begint bij € 50, montage kost al gauw 2-3 uur, afhankelijk van het type auto. Bij het breken of doorslippen van de riem zal dat beduidend hoger zijn. 

Had ik het kunnen voorkomen?

Nee, dat is niet te voorkomen, want het vervangen is onderdeel van het normale periodieke onderhoud van de auto. 

Werkplaatsafspraak Voorraad Private Lease Contact
HomeOnderhoud & ServiceDistributieriem