Het loopvlak van een band is de rubberen laag rondom het karkas (zeg maar: het geraamte) van die band. (Bron: Bovag garagetaal)
Zolang het wegdek droog is, heeft een autoband geen bandenprofiel
nodig. Dat wil niet zeggen dat u gerust met versleten banden kunt
rijden!
Het bandenprofiel dient namelijk primair voor de afvoer van
regenwater tussen de band en het wegdek. Zo is er onder slechte
weersomstandigheden toch een goed wegcontact. Elke band heeft in het
profiel meerdere bandslijtage-indicatoren, waaraan u kunt zien wanneer
deze de wettelijk vereiste minimumprofieldiepte van 1,6 millimeter heeft
bereikt.
Controleer regelmatig de conditie van het bandenprofiel (ook de reserve-band).
Let speciaal op:
- ongelijkmatige slijtage,
- beschadigingen (ook aan hiel en/of wang) en
- De auto maakt tijdens het rijden een regelmatig ‘tikkend’ geluid,
dat in frequentie toeneemt zodra u sneller gaat rijden. Dan wordt dit
geluid veroorzaakt door een steentje of iets anders hards dat in het
bandenprofiel is vastgeklemd. Dit kunt u heel gemakkelijk zelf visueel
controleren. Het kan ook een spijker of iets soortgelijks zijn. Denk er
dan wel aan dat de band waarschijnlijk leegloopt als u die spijker eruit
trekt.
Meer informatie